onsdag den 24. november 2010

Asfalt affræsning som genbrug

Det er efterhånden blevet almindeligt at man affræser den gamle asfalt, før man lægger nyt.
Før i tiden, hvor det ikke var så nemt at fræse den gl. asfalt væk, lagde man ofte bare et lag oven på.
Men de gl. skader kom ofte igen samme sted, efter en kort tid. Derfor er det godt at komme i bund, før der lægges nyt asfalt, kantsten, op kørsler, afløb skal også gerne passe, så vandet forsvinder, fra det asfalterede.
Nu står så entrepernøren, kommunen, staten så tilbage med en masse gl. asfalt som er fræset af.
Nogle får det ene lastbil læs efter det andet, på privatveje, hvor det som vej er ok.
Men egentlig er det jo forkert, asfalt indeholder en masse kemi, som vi som samfund, ikke ønsker i drikkevandet, eller rundt i vores egen fødekæde.
Asfalt som ligger på vejene, er som regel i en sådan udformning, at det kun får vand på den side som er opad, og den side som vi går eller kører på. Derimod granuleret/affræset asfalt har måske 100 eller 1000 gange større overflade som kan frigive de farlige stoffer.
Hillerød kommune får nu en omfartsvej rundt Gørløse, det er et godt projekt, som skaber en bedre by.
Igennem sommeren 2010 har der været mange vejvedligeholdeser i området, og bjerge af affræset asfalt er blevet kørt til byggepladsen, hvor det nu anvendes som stabil til vejbyggeriet.
Jeg mener at det er teknisk forkert at anvende det affræsede asfalt, hvor der er fare for drikkevandet.
Der er forskellige metoder til at kunne genanvende det affræsede asfalt, men alle er dyrere end at lave nyt asfalt.
Kommunerne, staten, entreprenørerne er meget villige til at finde billige løsninger, som nu ikke altid er miljøvenlige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar